Salam,
Aku nak share sikit pasal kereta. Sebut je pasal kereta, lelaki mesti suka. Semua orang pun suka kereta atau giler kereta. Bukan apa, aku just nak share pengalaman projek kereta di rumah sendiri dan perasaan dapat enjin baru dan bukan kereta baru. Kereta baru tu belum sampai waktunya lagi walaupun yang sedia ada ni pun dah takda hutang. Walaupun bukan BMW, Mercedez, Honda atau lain-lain, bersyukur atas apa yang ada dan berusaha for the better. I always lovin' it.
Projek ini dijalankan oleh Mee Auto Specialist iaitu adik aku sendiri, Mee (Kini Pomen fulltime di sekitar area batu gajah/ipoh) dengan kerjasama adik-beradik aku yang lain dan termasuk akulah. Sebelum tu, flashback asal-usul kereta aku. Jeng..jeng..jeng!
Asalnya kereta aku dulu macam ni....
Kemudian aku buat pelik sikit jadi pulak macam ni....
Dan kemudian macam ni....
Sampai di suatu ketika, aku membuat keputusan untuk mengantikan enjin yang asal kepada enjin yang baru. Baru tak baru la jugak, enjin secondhand dari jepun tapi mileage tak sampai 90,000km lagi. Penat jugak satu hari round halfcut satu ipoh semata-mata nak carik enjin dan dashboard yang masih elok. Hasil kesabaran dan penelitian, akhirnya sebijik halfcut dibawa pulang ke rumah sebelum diprojekkan.
Sementara menunggu penghantaran enjin ke rumah, kereta aku berjaya dibogelkan dalam masa beberapa hari. Dari interior sehinggalah ke bahagian enjin.
Enjin asal 1.3 jenis magma dibawa keluar dengan begitu teliti supaya tidak menjejaskan keadaan fizikal diri dan kereta itu sendiri. Tugas aku hanya pam kan jet itu sahaja. Haha..
Proses pemisahan enjin asal 1.3 jenis magma dari badannya itu telah memakan masa yang agak lama. Memang rumit betul kerjanya. Semua part kat enjin saling bersangkut paut. Hanya adik aku yang tau. Kalau tanya aku lagilah....apa pun tak tau. :-)
Enjin yang dinanti-nantikan telah sampai iaitu 1.5 dohc Mitsubishi 4G91. Mileage tak sampai 90,000km pun, dashboard dan kesemua button electronic berfungsi dengan baik sekali. Tapi awas!! jangan sesekali letak muka dilubang aircond pada dashboard yang masih dipenuhi dengan serbuk kaca windscreen yang telah dipecahkan ketika enjin itu di "test". Bahaya tu. Aku nyaris kena. wawawa....
Maka, setelah separuh badan kereta jenis Mitsubishi 1.5 dohc tiba di rumah aku, malam tu jugak kami semua adik-beradik bersatu bogelkan halfcut tersebut.
Sehinggalah tinggal rangka buruk untuk dijual timbang kati. Huhu
Beberapa hari kemudian itu, enjin telah lengkap dipasangkan dan wiring dibuat secara perlahan-lahan dan penuh teliti supaya ia dapat mengelakkan sebarang masalah. Brake belakang dulu orang kata pasu sekarang sudah ditampalkan dengan disc(ala..mcm cakera padat tu).
Dan finally, kereta aku siap on road after few days. Proses pendaftaran enjin baru berjaya dilakukan tanpa sebarang masalah. Cuma satu je yang tak puas hati ketika di Puspakom apabila pekerjanya telah merosakan keadaan fizikal rim lenso aku. Agak-agak la...aku beli rim tu dengan duit aku bukan dengan duit mak bapak korang!! Heh...
Apa-apa pun, dengan keupayaan enjin sekarang, aku dapat bergerak selesa kemana sahaja.
Aku amat berpuas hati dengan keadaan kereta aku dan aku enjoy travel dengan kereta ni sekarang. Walaupun bukan teknologi VVTi ataupun DVVT, ermm..puas hatilah. Cukuplah tu.
Anyway, thanks to my siblings (Mee Auto Specialist Team => MAS-T) for the corporation and NICE JOB!!
Mee Auto Specialist - Pembukaan bengkel Batu Gajah (coming soon)
Sekian..
waaa...aku nak anta kete aku kat mee autosepaselis...bole?
ReplyDeletebole kalo nak antar..tp kena tunggu bengkel dibuka terlebih dahulu .. kemungkinan april ni..
ReplyDelete